søndag 24. februar 2008

Kunsten å lære nynorsk!

Korleis kan ein bli bedre i nynorsk?



Jeg har ikke tenkt til å fullføre denne bloggen på nynorsk, i og med at det da vil være veldig synelig at jeg ennå ikke har funnet kunsten å lære nynorsk. Men det må vel være å pugge. Pugge regler om bøyninger og gennerelle særtrekk. Det kan jo selvføgelig også hjelpe å lese en del nynorsk. Hvis man skal skrive tekster, er det greit å slå mye opp i ordboka, hvertfall i starten. For da vil man automatisk lære de ordene man gang på gang slår opp, slik man ettterhvert slipper å slå opp så mange ord. Det skader jo uansett ikke å bli en reser i å slå opp i bøker.
Bortsett fra dette ser jeg ikke noen andre løsninger enn å øve. Som med alt annet. Skal man bli god i noe så må det øves på.


Jeg tror ikke problemet ligger i at vi ikke kan. Jeg vil heller si at nøkkelordet her er å gidde. Det kommer nok ikke ann på hva vi klarer, det er mer hva vi gidder. Elever tenker mest slik: Hvorfor skal vi i det hele tatt lære nynorsk? De fleste elever i landet har som kjent ikke noen positiv innstilling rettet mot nynorsk. Men jeg tror at hvis vi hadde brukt like mye energi på å øve og å pugge nynorsk, som vi bruker på å klage på at vi må lære det, hadde nok folk fått seg en positiv overaskelse når de så karakteren sin i nynorsk

Så min konklusjon er at det ikke finnes noen kunst i å lære nynorsk. Hvis man vil bli bedre i nynorsk nytter det bare å øve. Les bøker på nynorsk og pugg regler. Det skal ihvertfall jeg!!

1 kommentar:

Robert sa...

Enig i det meste her! Nesten som om jeg skulle skrevet det selv.