søndag 7. februar 2010

"Sjanger-skrivedagen"

"Sjanger-skrivedagen" er noe jeg med et tilbakeblikk kan si meg svært fornøyd med. Jeg føler at man fikk så og si maksimalt ut av potensialet sitt. Det eneste som muligens kunne hemme en var vel det at oppgaven ga et tema, og man ikke kunne skrive helt fritt om det man selv ville. Men slik er det jo heller ikke på eksamen, så som forberedelse synes jeg dette var et bra opplegg.

Jeg valgte å skrive kåseri. Det var ikke første gangen jeg skrev i denne sjangeren, og om det ble mitt beste kåseri er jeg heller ikke sikker på. Men fornøyd er jeg. Opplegget gjorde at man la enda mer vekt på sjangertrekk enn det jeg har gjort tidligere. Nå er jo kåseri en sjanger med ganske frie trekk, men allikevell føler jeg dette var nyttig.

Da jeg skrev førsteutkastet gjorde jeg ikke teksten helt ferdig. Det var mye fordi jeg gikk litt tom for ting å skrive om, noe som er et mareritt når man har en frist å levere på som ikke er mange klokkeslettene unna. Derfor la jeg fra meg oppgaven å leverte inn førsteutkastet noe uferdig. På skolen fikk jeg en grei respons i responsgruppene, men dette kan være noe bortkastet. Veldig ofte sitter man da i grupper med folk som er like blanke på temaet eller kunnskapen om sjangeren som en selv er. Derfor føler jeg at man får mye mer ut av en liten tilbakemelding av læreren. Men alt i alt synes jeg det har vært et bra opplegg, kanskje vi også skal bruke litt tid på skolen til å skrive førsteutkastet neste gang?

Ingen kommentarer: