søndag 17. januar 2010

Sjangervalg

Jeg har nå gjort meg opp en endelig mening om hvilke to sjangere jeg skal bruke. Valget falt på kåseri og novelle. Jeg har gode erfaringer med kåseri fra ungdomskolen og synes det er morsomt å skrive. Novelle har jeg ikke skrevet veldig mye av, men jeg har lyst til å trene på det da jeg synes det er litt mer spennende å skrive enn mye annet. Det å skrive artikkel føler jeg er noe vi har trent så mye på gjennom hele ungdomskolen, derfor velger jeg å droppe det for nå.

Jeg vet ikke helt hvor relevant novelleskriving er på en eksamensoppgave, men jeg er ikke interresert i å skrive noen analyse, selvom det kanskje er mer relevant for en eksamensoppgave.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Jeg må dessverre skuffe deg der, Andreas. Det går ikke an å velge kåseri eller essay sammen med novelle fordi dette er oppgaver som gis sjeldnere til eksamen. Vi vil jo ikke risikere at du ikke får bruk for noe av det du har øvd på. Jeg anbefaler at du tar artikkel + en av de tre sjangrene du nevner her. Det du lærte på ungdomsskolen er tross alt ikke helt godt nok for å lykkes bra på eksamen i Vg3.